Bär/frukt paj på viktväktarvis

Allmänt, Paj / Dessert, Efterrätt, Gofika, Lättlagat, Nyttigt, Paj, Viktväktarna, Yoghurt / Permalink / 1

1 portion


Lägg valfria bär och frukt i en liten ugnsform.
Jag tog hallon, blåbär, mango och blodapelsin samt lite sötströ.

Blanda ihop 9 gram smör, 13 gram vetemjöl och 13 gram havregryn med lite sötströ och smula över bären/frukten.

225 grader ca 20 minuter.

Servera med 75 gram mild yoghurt vanilj.

För dig som är viktväktare: 7 sp.

Tinas fettisdagsbakelse

Allmänt, Bakning / Permalink / 0

Kalla den semla om du vill...


Jag valde att använda ett färdigköpt avlångt semlebröd.
Tycker de är lagom stora.

Gröp ur inkråmet ur bullen, riv mandelmassa och blanda med inkråmet och lite mjölk till en lagom tjock smet.

Bred ut smeten på båda sidor av brödet och riv över nougat.

Vispa vispgrädde eller mellangrädde med lite vaniljsocker och lägg i brödet och vik ihop.

Sikta över florsocker. Smält lite choklad och ringla över.

Njut!

Tycker du om lakrits? Prova den här ischokladen!

Bakning, Julgodis / Ischoklad, Lakrits, choklad, godis, julgodis, viktväktarna / Permalink / 0
Mycket god ischoklad med lite mindre fett.
 
Börja med att koka upp 100 gram hallon och koka några minuter under omrörning.
Tryck sedan hallonen genom en finmaskig sil och spara hallonsaften .
 
Smält 50 gram kokosfett och 180 gram marabou choklad saltlakrits i micro eller över vattenbad.
Kör några sekunder i taget och rör emellan. När ca hälften har smält rör du tills allt har smält.
Chokladen får inte koka och det får inte komma vatten i den.
 
Tillsätt sedan några teskedar av hallonsaften.
 
Fördela i ischokladformar.
 
Ca 30 stycken.
 
För dig som är viktväktare så är hela satsen 77 sp dvs ca 2,5 sp/st. om du gör 30 st. 
 
 
 
 
 
Till top